הבית נפגע מרקטה, נחבלתם בדרך למקלט או נשרף הרכב במהומות? אלו זכאים לפיצוי
(צילום: ירון ברנר)

"תמיד יש תיקים שנתקעים קצת יותר, אבל צריך להסתכל על הכלל ולא על הפרט. ברוב המקרים, הכסף משולם תוך שבועיים מהיום שהגענו לדירה". כך טען הבוקר (ד') באולפן ynet אמיר דהן, מנהל קרן הפיצויים ברשות המיסים, בכל הנוגע לפגיעות הרבות ברכוש שחוו אנשים ברחבי הארץ מאז תחילת מבצע "שומר החומות" לפני עשרה ימים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דהן הסביר את תהליך קבלת הפיצויים הכללי לאחר נפילת רקטה: "מיד אחרי הנפילה כל אזרח צריך להתקשר למוקד הטלפוני שלנו - 4954* ולהגיש פנייה על הנזק. בכל מקרה, גם אם לא תוגש פנייה, ברוב המקרים אנחנו מגיעים לשטח מאוד מהר. בנפילה ברמת גן ביום שבת היינו שם תוך עשר דקות, עשינו תיוג ראשוני, פינינו את המשפחות לבית מלון בתיאום עם העירייה והיום אנחנו ממנים להם את השהייה עד שהבית יחזור לקדמותו".
1 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבניין באשדוד, הרס ונזק רבים
פגיעה ישירה בבניין באשדוד, הרס ונזק רבים
פגיעה ישירה בבניין באשדוד, הרס ונזק רב
(צילום: gettyimages)
באשר לסחבת בפיצויים עליה דיווחו נפגעים במערכות קודמות, טען דהן כי "ברוב המקרים הכסף משולם תוך שבועיים. בבתי המלון הנפגעים לא צריכים לרוב לשלם מכיסם. דירות שהשיקום שלהן ייקח הרבה יותר זמן במקרים למשל של פגיעות ישירות, הנפגעים מעבירים חוזה שכירות ואנחנו מעבירים להם את כל השכירות מראש לחשבון הבנק.
"לגבי השיקום", מוסיף דהן, "אנחנו שולחים שמאים ומהנדסים מטעמנו, כך שאין צורך לקחת שמאי מטעם הניזוק. השמאים והמהנדסים הללו הם עובדים חיצוניים ברשות המיסים, כלומר הם לא עובדים שלנו, הם שמאים של חברות ביטוח שמעריכים עבורנו את הנזקים. אחרי ההערכה, אנחנו מעבירים את הכסף לחשבון הבנק של האזרח שנפגע. כך גם באשר לפגיעה ברכבים או בפגיעה של רסיסים. הנפגע מפנה את הרכב למוסך שהוא רוצה, השמאי שלנו מגיע, מעריך את הנזק ואנחנו מעבירים לו כסף לחשבון בנק".
לדברי דהן, הרשות מקפידה שלא להערים קשיים בכוונה תחילה על אזרחים שמגיע להם פיצוי, אולם "יש מקרים שיש איתם בעיות ויש גם דרישות מופרזות. ב-99% מהמקרים אנחנו לא מגיעים אפילו לבית משפט, כך לפי מבצעים קודמים".
יחד עם זאת, דהן מדגיש: "חשוב לי להגיד שלפעמים כן יש קצת עיכובים אצלנו. האירוע הזה הוא אירוע מאוד גדול, אנחנו מטפלים גם בנזקי המהומות וגם ברקטות. אם ב'צוק איתן' הצלחנו להגיע לנכסים שנפגעו תוך חצי שעה עד שעה, הפעם זה לא כך. צריך לזכור שכבר אחרי תשעה ימי מבצע כמות הנזקים הייתה שווה לכמות הנזקים שהייתה בכל 'צוק איתן', שנמשך 55 ימים. אז נגיע בסוף לכל הבתים, אבל צריך גם להבין אותנו. אתמול למשל היה יום קשה בדרום, למרות שהיינו עם צוותים של 150 שמאים ומהנדסים, כל רגע הייתה אזעקה".
יש לכם אומדן של הנזקים מהמבצע? "אני חושב שזה קצת מוקדם מדי לאומדן כספי. אנחנו כן יודעים שיש מעל ל-5,000 תביעות עד כה. ב'צוק איתן' היו מעל ל-5,000 תביעות בנזק ישיר ושילמנו כ-200 מיליון שקל. אני מעריך שהפעם זה יהיה יותר כי הפגיעות היו יותר מסיביות ויותר מורכבות. יותר חשוב שניתן כרגע את השירות, נגיע מהר ושאנשים יוכלו לתקן את הבתים ולחזור לחיים שלהם".
מה הדין לגבי נפגעי המהומות ואנשים שרכביהם הוצת למשל? "אותו הדין. בשנת 2014 התקנו תקנות קבועות חדשות שמדברות על נזקים שנגרמים בעקבות מהומות שנובעות מהסכסוך הערבי-ישראל על רקע לאומי-אתני, שזה בדיוק מה שקורה היום בערים המעורבות והדין שלהן זהה לדין של נזקי רקטות, פיגוע או כל דבר. בגלל זה כמו שאמרתי לפני, אנחנו מטפלים בנזקים האלה בכל הארץ, מעכו, מחיפה ועד ירושלים. בכל מקום שיש לנו נזקים אנחנו נמצאים, ובאמת, מתחנו את היכולות שלנו לכל הכיוונים כדי להגיע כמה שיותר מהר".